۱۳۹۳ بهمن ۲۶, یکشنبه

کلوچه خرمایی

کلوچه خرمایی
 امروز قصد دارم طرز تهیه یه کلوچه محلی  که مال استان خراسانه براتون بزارم بنابراین بتون پیشنهاد میکنم این کلوچه خوشمزه رو از دست ندین و برای یه بار امتحانش کنید خب میرم سر اصل مطلب

همون طور که گفتم  طرز تهیه این کلوچه مخصوص  استان خراسانه هر استانی ممکنه طرز تهیه خاص خودشو داشته باشه 
پس امیدوارم سو تفاهم پیش نیاد 
و اسم محلی این کلوچه هست کلمبه خرمایی
مواد لازم 
خرما رطب 1بسته
ارد به میزان لازم
خمیر ترش 5/1  ق غ
اب ولرم 4/1استکان
شکر 4/3 فنجان
روغن 1ونیم فنجان
تخم مرغ اعدد
اب 1فنجان

طرز تهیه

ابتدا خمیر ترش رو با اب ولرم حل کرده و میزاریم 10دقیقه استراحت کنه
بعد در یک ظرف بزرگ که میخواین خمیر کنید مایه رو ریخته بعد شکر وروغن اضافه مخلوط وبعد یه کم  ارد بریزید وقتی سفت شد حالا تخم مرغ رو اضافه وبعد  اب ا ریختم
ودوباره ارد اضافه تا جایی که خمیر به دست نچسبد فک کنم من 5 پ ارد  ریختم
روی خمیر رو سلفون بکشید  وبزارین یه جای گرم تا خمیر استراحت کنه  تقریبا یک وساعت ونیم تا 2 ساعت کافیه
حالا خرما ها رو پوست بگیرد وهسته هاشو در بیارید برای اینکه بتونید راحت خرما پوست بگیرید کافیه چند دقیقه خرما ها رو داخل اب جوش بزارین
بعد با مقداری روغن خرماهاتون تفت بدین خوب تفت بدین تا خرماها یک دست بشه در این مرحله اگه دوست داشتید میتونید دارچین یا کنجد یاهر نوع مغز کوبیده شده ای رو اضافه کنید اما من دوست داشتم فقط کلوچه هام طعم خرما داشته باشه   
هیچی اضافه نکردم ویادم رفت از این مرحله عکس بگیرم
وقتی خمیر اماده شد  

حالا فر روشن کنید با دمای 180 درجه سانتی گراد
وقتی خمیر ما حجمش دوبرابر شد روی یه سطح صاف ارد پاشی کنید و خمیر رو پهن کنید و با یه وسیله مثل پیاله گرد گرد خمیر ور ببرید البته میتونید از کنار خمیر گلوه های به اندازه نارنگی جدا کنید وگرد کنید چون من میخواستم مرتب کارم دربیاد 

این کار رو کردم
بعد روی روی سطح خمیر رو خرما تفت داده شده (خنک شده ) با قاشق بمالید طبق شکل من دو مدل درست کردم یکی کلوچه کامل
یکی نیم کلوچه که تو استان ما خیلی استفاده میشه 
بعد یه خمیر دایره دیگه بزارین روش ودورش رو بپیچید همه رو به همین ترتیب درست کنید


مال من 18 تا کلوچه شد ویه نون خرمایی بزرگ که مرحل درست کردن نون رو میزارم
این مراحلش

اخر هم روی کلوچه ها کنجد بپاشید و با چنگال سوراخ کنید وبزارین توی فر به مدت 20 تا 30
واخر هم شعله بالا رو برای چند دقیقه روشن کنید تا روی کلوچه هام طلایی بشه



امیدوارم که خوشتون اومده باشه 
نوش جان 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر